Unieke IP en filmgames: ‘Een gezonde balans’

Ondanks de boycot van de film, verschijnt de game Alice in Wonderland in maart toch. Philip James, ‘senior producer’ bij Disney Interactive Studios, is verantwoordelijk  voor de ontwikkeling van deze filmgame. De kwaliteit van deze ‘movie-licensed games’ hoeft niet altijd te lijden onder de strakke deadline van de film, aldus James in een telefonisch interview. Het ontwikkeltraject van zo’n spel is volgens de producent wel een stuk eenvoudiger. “Uit eigen ervaring weet ik dat het een uitdaging is om een nieuwe serie (IP) van de grond te krijgen.

Alice in Wonderland komt voort uit de samenwerking tussen het grote Disney en de kleine Franse ontwikkelaar Etranges Libellules. “We hebben allemaal ervaringen met slechte filmgames. We doen ons best om dat te voorkomen door de kwaliteit van deze games te verbeteren.” De gesprekken met filmregisseur Tim Burton waren erg belangrijk voor de producent.  “We hebben uitlegd wat de uitdaging van game-ontwikkeling is. That this had to be a game, first and foremost. And a movie game secondly.”

On-rails shooter in Wonderland

Hoewel de film de aanleiding vormde voor de ontwikkeling, kreeg James de vrije hand om zijn eigen interpretatie aan de wereld van Wonderland te geven. “Er zijn een aantal aspecten van de wereld en de karakters vastgelegd tijdens de gesprekken met Tim Burton, maar verder kregen we de vrijheid om te doen wat we wilden. Er zijn zelfs geheel nieuwe locaties voor het spel bedacht. Anything that would basically make the game work.

Zelfs het genre stond van tevoren nog niet vast. Alice in Wonderland is uiteindelijk een ‘3rd person action-adventure game’ geworden, waarin spelers verschillende puzzels moeten oplossen. De wereld en de karakters lenen zich volgens James hier het beste voor.

Vroeg in het proces sprak de producent met verschillende ontwikkelaars. Hieruit is een kleine groep geselecteerd, die vervolgens hun concepten mochten pitchen. “Als daar – bij wijze van – een on-rails shooter in Wonderland uit was gekomen, dan had dit ook gekund.” De keuze viel op Etranges Libellules, omdat zij volgens James iets unieks van de bestaande film konden maken.

Tijdens het ontwikkelproces heeft geen enkele partij zijn eigen visie doorgedrukt, aldus James. “Niemand had de upper hand. Wij hebben er respect voor dat niet wij de game maken, maar dat Etranges Libellules dat doet. We probeerden met ze samen te werken. Als er tijdens het ontwikkelproces momenten waren waarop we erg sterk over iets dachten, hebben we onze voet neergezet. Maar ze gaven ons goede weerstand.”

‘Nieuwe IP is een uitdaging’

De vooroordelen van gamers zijn vrij duidelijk bij filmgames: eigenlijk is het nooit goed. James geeft aan dat er bij Disney een ‘gezonde balans’ is tussen filmgames en unieke IP’s. Hoewel er per definitie geen verschil in kwaliteit is, onderscheiden deze spellen zich wel in de moeite die een ontwikkelaar erin moet steken. Alice in Wonderland is volgens James al een flinke klus om te produceren, maar een geheel nieuwe titel ontwikkelen kost nog veel meer tijd en inspanning.

“Uit eigen ervaring weet ik dat het een uitdaging is om een nieuwe IP van de grond te krijgen. Het duurt langer om deze te ontwikkelen en je moet meer mensen overtuigen van jouw idee.”

Dat betekent volgens de producent niet dat de kwaliteit van filmgames lijdt onder deze balans. Volgens hem is het evenwicht tussen tijd en kwaliteit niet van belang bij de ontwikkeling van zo’n spel. “Misschien klopte dat in het verleden, maar tegenwoordig is dat niet meer zo.”

“Ik denk dat filmregisseurs deze games nu ook beschouwen als oprechte, creatieve producten. Wanneer we met deze mensen praten, waarderen ze dat we een alternatieve ervaring maken voor iemand die van de film geniet.” James benadrukt dat ontwikkelaars wel voldoende ontwikkeltijd moeten krijgen voor een goede game. Daarnaast moeten de ideeën van de ontwikkelaar ook bij het platform passen.

En dan zul je net zien dat de film waarop de game is gebaseerd, wordt geboycot. Een groot aantal bioscopen vertoont de film niet, omdat Disney van plan is de dvd 3 maanden na de première uit te brengen. Officieel hoort daar 4 maanden tussen te zitten. James zegt dat hij niet veel over de filmkwestie kan zeggen, behalve dat hij er zeker van is dat het probleem de aankomende tijd wordt opgelost.

Maar hoe zit het met de game? “Ja, dit is absoluut relevant. Echter, we hebben geprobeerd om games te maken die op zichzelf kunnen staan. Voornamelijk de DS-versie. We hebben onze eigen momenten en locaties gecreëerd. Ik denk, afgezien wat er met de film gaande is, dat het spel op zichzelf kan staan.”

DIT ARTIKEL IS EERDER GEPUBLICEERD OP BASHERS

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *