De crossmediale backpacker

De rugzak van een moderne journalist begint scheuren te vertonen. Er zit teveel bagage in. Zie je het voor je? De man die vroeger enkel stukjes tikte, moet tegenwoordig ook nadenken over video, foto, opmaak, communities en social media.

Daarnaast is het ook fijn als hij ondernemend is, verstand heeft van techniek, handig is op internet, regelmatig een blog schrijft, innoverende producten ontwikkelt, commercieel denkt en communiceert met zijn lezers. De lijst van taken is onuitputtelijk, als je de experts moet geloven. Kranten moeten echter al jarenlang meer met minder doen. De werkdruk wordt hoger, terwijl de taken van de moderne journalist zich torenhoog opstapelen.

Er komt een moment dat de journalist een te zware last op zijn schouders krijgt. Dan scheurt de rugzak bij de bodem open. Een verwarde alleskunner raapt zijn bagage bij elkaar en ziet dat hij in geen enkel aspect van de journalistiek excelleert. Een zure constatering.

De alleskunner heeft echter geen bestaansrecht. Ze zijn in ieder geval te schaars om een hele beroepsgroep op te bouwen. Uiteraard kun je de meeste plooien gladstrijken door journalisten bij te scholen, maar ook daar zit een grens aan. Door bijscholing kun je veel tekortkomingen verdoezelen, maar het houdt een keer op. Je kunt niet overal goed in zijn.

Gelukkig dringt dit inzicht ook door op de redactievloer. Voor mijn afstudeerscriptie sprak ik adjunct-hoofdredacteur Jan ’t Hart van Volkskrant over infographics. Ik vroeg hem naar het vermogen van schrijvende redacteuren om in beeld te denken, waarop hij zei:

,,In het ideale plaatje zou je aan alles moeten denken en alles moeten kunnen. Maar de praktijk is dat sommigen het heel goed kunnen en anderen niet. En je kunt lullen wat je wil, maar sommigen zijn gewoon heel goed in reportages maken en denken nooit aan beeld. Anderen zijn heel goed in nieuws en denken altijd aan een fotograaf. Ik kom zelden een redacteur tegen die alle genres beheerst. Nee erger, er is niemand die alle genres beheerst en overal aan denkt. Er zijn er wel een aantal die perfectie benaderen, maar daar heb je er maar een paar van. Sommigen excelleren in onderdelen. Nou ja, die heb je ook nodig.”

Ik sluit me volledig daarbij aan.

Verklaar ik hiermee de crossmediale journalistiek dood? Nee, absoluut niet. Sterker nog, kranten moeten wel aanhaken bij de vele veranderingen in het medialandschap om te overleven. Een redactie moet op zoek naar de juiste mediums om informatie naar zijn lezers te verspreiden.

Maar de journalist met een bodemloze rugzak? Die bestaat niet. Kranten moeten accepteren dat een journalist niet overal goed in kan zijn. Kijk eerst waar je goed in bent, en zet die middelen op een goede manier in. Dan doe je niet alleen jezelf een plezier – je werk wordt er een stuk leuker van – maar het behoedt de crossmediale journalistiek ook voor een stortvloed aan middelmatige initiatieven.

DIT ARTIKEL IS EERDER GEPUBLICEERD OP FROM STORY TO LEGEND

Other Entries

Over mij

Dit is het weblog van Jerry Vermanen (21-12-1984). Hier plaats ik artikelen die ik heb geschreven tijdens mijn studie en naast mijn werk als internetredacteur en datajournalist.

Klik voor contactgegevens en Curriculum Vitae

Waar ben ik trots op?

  • Mijn baan als datajournalist bij NU.nl.
  • Mijn datavisualisaties die ik voor NU.nl heb gemaakt, waaronder mijn EK-visualisatie en het dataproject Who Won Oscars?, die beiden door het prestigieuze Datablog van The Guardian (1 en 2) zijn overgenomen.
  • Mijn e-book met verzamelde artikelen over datajournalistiek.
  • Mijn vierdelige serie over datajournalistiek in 609 - Cultuur En Media op De Nieuwe Reporter.
  • Mijn bijdrage aan het Data Journalism Handbook.
  • RegioHack, een datajournalistiek project waarin journalisten met programmeurs 30 uur met elkaar samenwerken.
  • Mijn afgeronde cursus datavisualisatie, gegeven door Alberto Cairo. Tijdens deze cursus heb ik een redesign bij NU.nl doorgevoerd en mijn hobby-project over de Academy Awards opgepakt.
  • Download mijn e-book over datajournalistiek

    Verzameling Artikelen Over Datajournalistiek

    Zeven artikelen over datajournalistiek in ePub-formaat.

    Lees hier meer over dit e-book of download hieronder.

    Klik hier om versie 1.0 te downloaden, rechtermuisknop, opslaan als

    Volg mij op Twitter

    Adwords