Deze blog heb ik geschreven nadat ik mijn Xbox 360 heb uitgezet. Ja, ik speel graag games. Al sinds ik van de Goedheiligman een Nintendo Entertainment System kreeg, ben ik gefascineerd door dit medium. Verschillende disciplines komen samen in een videospel om een ‘totaalervaring’ te bieden. Soms vertelt een game een interessant interactief verhaal, of word je mentaal uitgedaagd door een puzzel. Games vervullen een behoefte in mij om media op een actieve manier te consumeren.
Daarin ben ik niet de enige: PricewaterhouseCoopers berekende dat in 2008 de wereldwijde markt van videospellen met ruim twintig procent groeide naar €585 miljoen. In 2013 zal dit zelfs €859 miljoen zijn.
De gamingindustrie is blijkbaar ontzettend hard aan het groeien. De interesse in deze vorm van media is overweldigend. En wat gebeurt er met een nieuw medium dat steeds meer zijn weg naar de huiskamer vindt? Inderdaad, het wordt door andere media besproken.
Ikzelf ben sinds oktober hoofdredacteur van een gamingsite, waar ik daarvoor nog redacteur bij de andere afdelingen van de site was. Wat mij de laatste tijd opvalt, is dat er door concullega’s vaak over ‘gamejournalistiek’ wordt gesproken als zij hun eigen site beschrijven. Op die momenten krijg ik de neiging om mijn idee voor een echte journalistieke gamingwebsite in de groep te gooien. Dan zullen ze het verschil wel zien, hoop ik dan. Maar ik kan me vaak inhouden. Tot dit moment.
Journalistiek is in mijn opzicht niet enkel het verspreiden van nieuws. Een site waar persberichten op staan, kan nauwelijks als journalistiek worden bestempeld. In feite schrijven de meeste sites – die zogezegd aan ‘gamejournalistiek’ doen- het nieuws van andere sites in eigen woorden op. Er wordt niets gecontroleerd, niemand wordt nagebeld, geen onderzoek naar de werkelijke redenen wordt ondernomen. Er is geen sprake van gamejournalistiek, maar van ‘enthusiast press’ – een degelijke vertaling schiet me niet te binnen.
Even duidelijk: er zijn weldegelijk sites waar games journalistiek worden behandeld. Op Gamasutra wordt voornamelijk nieuws van de ontwikkelaarskant belicht. Één van de weinige voorbeelden van hongerige journalisten in de wereld van games. Redacteuren die verhalen uitpluizen, dubbelchecken en nogmaals verder onderzoeken.
Echter, het lezerspubliek van Gamasutra verschilt enorm van de vader in de huiskamer met een Playstation 3, de zoon die Halo 3 op zijn Xbox 360 speelt en oma die haar hersenen traint op een Nintendo DS. Die site is voornamelijk gericht op mensen IN de industrie. Momenteel zijn er geen sites voor de ‘mainstream’ die journalistiek te werk gaan. Is daar wel behoefte aan?
Het lastige van een medium over de entertainmentindustrie is dat je goede contacten met uitgevers en ontwikkelaars moet onderhouden. Stel dat je op maandag een kritisch stuk schrijft over ontwikkelaar X, dan kan uitgever Y dinsdag besluiten je geen recensie-exemplaren te sturen.
Lijkt dat overdreven? Recensent Jeff Gerstmann werd in 2007 bij Gamespot ontslagen na zijn recensie over het spel Kane and Lynch. Onder druk van uitgever Eidos werd de medewerker van de gamesite op straat gezet, omdat de toon van zijn recensie te negatief was. Na zijn ontslag begon hij de succesvolle website GiantBomb.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=aBD0cUeeEQc&hl=nl&fs=1&]
Echte journalistiek blijkt lastig voor de gamende pers, dus hoe kun je dat zo goed mogelijk aanpakken? Allereerst door te erkennen dat je geen echte journalistiek bedrijft. Vergelijk je eigen praktijken eens met die van een professionele redactie, dan zie je al snel de verschillen. Betekent dat dat je aan de genade van uitgevers bent overgeleverd? Nee, gelukkig niet. Voor het meeste nieuws ben je afhankelijk van uitgevers, maar andere redacties hebben net zoveel moeite om uniek nieuws te creëeren. Als je weet dat jouw nieuws hetzelfde is als op tigduizend andere sites, probeer er dan een andere draai aan te geven. Laat lezers commentariëren op de feiten. Uiteindelijk zijn zij de consumenten die diezelfde uitgevers in leven houden.
In een latere blog probeer ik meer van mijn ideeën over de perfecte gamingwebsite uiteen te zetten.