Journalisten kunnen niet meer zonder weblog. NRC Next-blogger Ernst-Jan Pfauth gooide die stelling afgelopen maandag voor een groep Leidse journalistiekstudenten. Hij vertelde de jonge journalisten hoe ook zij naam en faam op internet kunnen maken. Pfauth kan het weten: hij heeft zijn huidige baan te danken aan een weblog die hij in zijn studietijd oprichtte. Een gefilmde ruzie tussen Paul Witteman en Jan Peter Balkenende was het begin van zijn blogcarrière.
Een ander artikel op Pfauths weblog is een interview met NRC Next-redactiechef Hans Nijenhuis. Nadat deze werd gepubliceerd, kreeg Nijenhuis verrassend veel reacties uit zijn omgeving op dit artikel. Het contact tussen de twee is daarna aangebleven. Toen de redactiechef een weblogger nodig had voor de beginnende NRC Next blog, was Pfauth de gelukkige.
De weblogger geeft aan dat het belangrijk is om aan je online reputatie te werken. Het schrijven van een weblog is volgens hem een goede manier om een mooi portfolio op te bouwen en tegelijkertijd contacten op te bouwen. ,,Nu werk ik bij NRC – en daar ben ik verliefd op -, maar als ik nu naar mijn artikelen van een paar jaar geleden kijk, zie ik een aantal dingen die ik toen al goed deed”, zegt Pfauth. ,,Dat is ook een voordeel van een weblog: het is een online archief van wat je hebt geschreven.”
Hij waarschuwt wel voor teveel opinie op weblogs. ,,Je merkt dat het failliet van de mening opkomt. Alleen als je vanuit je expertise een mening geeft, is het relevant.”
Interview dan ook zoveel mogelijk mensen. Die artikelen kun je nergens anders lezen. Probeer je artikelen op andere sites te slijten of schrijf gastblogs. Hiermee wordt jouw naam bekender en trek je meer mensen richting je eigen weblog.
Een blogartikel moet volgens Pfauth kort zijn. Maximaal driehonderd woorden is een lengte die lezers nog kunnen behappen. Volgens de blogger is de toon van een artikel ook erg belangrijk. ,,Probeer het dicht bij jezelf te houden. Je hoeft niet cynisch te zijn in blogs”, aldus Pfauth.
Maar wat heeft dat bloggen nou voor nut voor kranten? Die willen aan het einde van de dag toch geld in het laatje zien. Pfauth is van mening dat het zich gaat uitbetalen als er nu in online mogelijkheden wordt geïnvesteerd. ,,Kranten moeten online experimenteren. Mocht er uiteindelijk een degelijk betaalmodel komen, dan hebben die kranten een flinke voorsprong op de rest.”