Een journalist die zijn verhaal niet in enkel tekst of beeld vertelt, maar beide combineert. En ook nog eens interactief, zodat lezers actief met dat verhaal aan de slag gaan. En als je het helemaal slim aanpakt, kun je er geld mee verdienen en journalistieke informatie mee verzamelen. Klinkt goed, toch? Vind ik ook. Daarom hebben journalistieke games – de zogeheten journo-games – wat mij betreft de toekomst. Sinds 30 maart heb ik een cursus Gamescool gevolgd. Op zaterdag 27 augustus ben ik geslaagd voor deze cursus.
Deze korte opleiding is voornamelijk gericht op games in het onderwijs. De docent/leerling-relatie heeft veel weg van die tussen een journalist en zijn lezers. Kort door de bocht: Informatie moet van A naar B. Dat kan op meerdere manieren en een game is een van de vele middelen. Wat zijn dan de voordelen van de journo-game?
- Aantrekkelijk: Games zijn in eerste instantie leuk om te spelen. Je vertaalt een ingedrukte toets – of een zwaai met de Wii-controller, of een armbeweging met de Xbox Kinect – naar een veel interessantere handeling op het scherm. Een mooi voorbeeld daarvan is Typing of the Dead. Een saaie typles wordt aantrekkelijk gemaakt door het in een andere omgeving te plaatsen. Een journo-game kan zulke droge informatie ook aantrekkelijker maken, waardoor je lezers boeit en vasthoudt tot de laatste alinea. Je betrekt lezers bij een onderwerp waar ze in eerste instantie misschien niet eens in geïnteresseerd zijn.
- Abstractie: Je kunt ingewikkelde materie op een eenvoudige manier weergeven. De draaiing van moleculen of een proces dat zich over een periode van 30 jaar afspeelt kun je het beste in een model weergeven. Complexe of langlopende processen zijn inzichtelijk te maken door er een game van te maken. Je hoeft je namelijk niet aan de regels van de ‘echte’ wereld te houden.
- Commercieel: Een simpele game die snel uitgespeeld is, geeft adverteerders de mogelijkheid om regelmatig een advertentie te tonen. In het beginscherm kun je een relevante advertentie tonen. Of je maakt een competitie van je spel: Degene die na een maand de hoogste score heeft, wint een prijs van adverteerder X. Daarmee haal je spelers terug naar je website, waardoor het ook indirect commercieel interessant wordt: Die extra unieke bezoekers en pageviews kun je naar je andere adverteerders verkopen.
- Data: Spelers maken keuzes in games. Als gameontwerper kun je die keuzes afdwingen: A, B of C, links of rechts, wel of niet. In een simulatie krijgt een speler bijvoorbeeld de keuze uit vijf opties. Na verloop van tijd verzamel je een enorme berg data die wellicht waardevoller is dan een enquête. Je hebt spelers in een interactief scenario geplaatst in plaats van een statische situatie van vraag en antwoord.
Mijn uiteindelijke game is een prototype geworden. Ik heb geprobeerd om een verhaal over bezuinigingen interactief, visueel aantrekkelijk en begrijpelijk te maken. Voor mij was het al een hele uitdaging om het werkend te krijgen.
Geert Nellen van gameontwikkelaar Digital Dreams ziet potentie in mijn journo-game. ,,Als je dit goed kunt uitwerken, kun je veel mensen overtuigen van de gevolgen van bezuinigingen”, zegt Nellen. ,,Het gaat over oorzaken en gevolgen op de lange termijn. Stel je voor dat het je lukt, dan heb je een van de krachtigste overtuigingsmiddelen in handen.” Zo denk ik er ook over.
En wat als ik mijn prototype tot een volledige game wil uitwerken? ,,Het allerbelangrijkste is dat je dit echt moet willen. Motivatie, dat heb je nodig. Het kost namelijk veel tijd en moeite.”
Volgend jaar wil ik deze ervaring uitbreiden. Suggesties voor een goede cursus om mijn programmeervaardigheden te ontwikkelen? HTML5? Java? Iets geavanceerders?
Op Bashers en New Media Studies staat een uitgebreid artikel over journo-games.
Lees ook mijn ‘Making the journo-game’-blog op Bashers. Hierin heb ik beschreven tegen welke problemen ik ben aangelopen tijdens de cursus.
Deel 1: De aanloop
Deel 2: Eerste huiswerk en bijeenkomst
Deel 3: Wat ga ik maken?
Deel 4: ‘Zorg dat het gevoel goed zit”
Deel 5: Geslaagd!”